top of page

Перша швидка допомога в Києві: як усе починалося

8 серп. 2025 р.

Уявіть собі Київ початку ХХ століття: кінні екіпажі, бруковані вулиці, газові ліхтарі… І саме тоді, 30 червня 1902 року, в столиці запрацювала перша рятувальна станція швидкої медичної допомоги.

Її розмістили в окремому будинку на вулиці Пирогівська, 6 (нині — вул. Пирогова). Засновником виступило Товариство швидкої медичної допомоги, яке утримувалося за рахунок членських внесків та пожертв. У розпорядженні станції було три карети, які виїжджали на виклики.

Приміщення київської станції швидкої допомоги на вулиці Володимирська, 33, до якого станція переїхала у 1910 році
Приміщення київської станції швидкої допомоги на вулиці Володимирська, 33, до якого станція переїхала у 1910 році

На день відкриття в розпорядженні станції були кінні карети від австро-угорської фірми «Löhner», придбані за кошти доброчинців: Николи Терещенка, Абрагамсона, Контовта, а також Товариства київських велосипедистів-аматорів. Для роботи також придбали 8 коней, а в 1909-му — навіть карету-ландо з кіньми для перевезення хворих із вокзалу.

ree

Як працювала перша "швидка"

  • Цілодобове чергування лікарів та санітарів.

  • Карета виїжджала вже за 1–2 хвилини після виклику.

  • Кожні дві години змінювалися коні та персонал.

  • Вночі виклики обслуговував один черговий лікар, за необхідності — керівник станції.

  • Щоб доставити на станцію потерпілого, було слід покликати постового городового або чергового двірника і звеліти їм відвезти хворого на станцію швидкої допомоги, від чого вони не мали права відмовлятися.

  • Карети виїжджали лише у випадках важких травм або нещасних випадків, якщо хворий не міг самостійно дістатися до лікарні.

  • Перевезення були платними, окрім екстрених випадків.

ree

Цікаво, що на каретах швидкої був зображений шестикутний знак, який городяни жартома називали «сніжинкою». Пізніше його замінили на червоний хрест.


Перші автомобілі швидкої

У 1913 році київська станція придбала два перші автомобілі швидкої допомоги, кожен вартістю по 10 000 карбованців. Уже наступного року їх стало три. Це була справжня революція: моторизовані "швидкі" могли долати відстані значно швидше, ніж кінні екіпажі.

Які це були автомобілі?

ree

Точні моделі не зафіксовані в архівах, але на той час в Україні були доступні машини Mercedes, Renault, Fiat, а також російські "Руссо-Балт", які нерідко переобладнували під швидку допомогу.

Типові характеристики автомобіля-швидкої 1910-х років:

  • Потужність: ~10–15 кінських сил

  • Максимальна швидкість: 40–50 км/год

  • Кузов: фургон з носилками для 1–2 пацієнтів

  • Оснащення: базові медичні інструменти, лампи, аптечка

Оголошення в тогочасній газеті
Оголошення в тогочасній газеті

У 1910-х роках Товариство починає будівництво окремої будівлі на вул. Рейтарська, 22, і вже у 1914-му переїжджає туди. Але з початком Першої світової її віддали під військовий лазарет, а швидку тимчасово розмістили у флігелі поруч.

Будинок станції швидкої допомоги Києва на вул. Рейтарська, 22
Будинок станції швидкої допомоги Києва на вул. Рейтарська, 22

Подяка і шана героям порятунку

Команда Бош Сервіс Інтерциклон із повагою вшановує лікарів, водіїв, санітарів та всіх, хто понад 120 років стоїть на сторожі людського життя. Завдяки вам «швидка» — це не просто автомобіль, а символ надії, порятунку і професіоналізму.

Ми теж любимо техніку, але ми пам’ятаємо: головне — люди, які не зважаючи на виклики сьогодення, працюють і зберігають життя.

вул. Здолбунівська, 3

Київ

02081

+ 380 44 333 47 45

+ 380 67 324 81 04

Графік роботи:

Пн-Пт: 08.00 - 20.00

Сб:       09.00 - 18.00

логотип Інтерциклон горизонтальний

Приєднуйтесь до нас в соцмережах

  • alt.text.label.Facebook
  • alt.text.label.Instagram
bottom of page